Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Nästa teknikövning... vad?
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 15-6-2010 kl 14:38
Nästa teknikövning... vad?

Hej,

Det känns lite dött här på forumet så jag tycker det skulle vara kul med en ny övning. Är lite osäker på vad man skulle föreslå. Logiskt skulle väl vara att följa upp med långt och kort skärpedjup, men det känns lite konstlat på nåt vis. Tycker egentligen man kunde utvidga övningarna att omfatta även bildkomposition och inte bara fototeknik. Till exempel kunde man satsa på:

- Djup: Skapa en bild med en känsla av djup, t.ex. med ledande linjer i bilden, repeterande bildelement eller nåt annat.

- Less is more: Skapa effektfulla bilder genom att utelämna så mycket som möjligt som inte tillför bilden nånting, gärna genom att fotografera med denna utgångspunkt, inte som jag brukar göra - genom att beskära hejvilt... ;-)

- Naturlig inramning: T.ex. träd som omger huvudmotivet

- Bryt mot någon "regel" - men ha en orsak varför. (Här finns en del bra artiklar, på engelska: http://photoinf.com/ )

Kom gärna med idéer på fler teman, eller föreslå vilket av dessa ovanstående man kunde börja med? Själv tycker jag att djup är svårt så jag tycker man kunde börja med det. Men vad tycker ni verkar intressantast?

Sen tycker jag det skulle vara bäst med endast nytagna bilder, men äldre bilder tagna med någon av dessa regler i bakhuvudet platsar väl också. :-)

Syns ikväll hoppas jag!

H. Magnus
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Jens
Member

Registrerad: 14-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 16-6-2010 kl 09:06

Det är nog på G! snart! Bara tiden skulle räcka till ;) ... det är väl så just nu för alla, mycket att göra på sommaren men det kommer nog snart en ny uppgift ;)
Och tack för tipsen!
johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 16-6-2010 kl 14:53

hur sku he va me tex tre dimmenssionellt ala tea.
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 16-6-2010 kl 23:41

Quote: Ursprugligen inlagt av johan g  
hur sku he va me tex tre dimmenssionellt ala tea.

Tea?

Nå när du nu nämner 3D, så är det nån annan än jag som tycker denna blev rätt tredimensionell?

Större: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4689207212/size...

(Bilden tagen med 85/1,8 @f/5,6 och med förstoringsglaset tejpat framför motljusskyddet. Och så är den lite efterbehandlad förstås (men ganska lite, endast lite kurvor och lokal kontrast på bladen i fokus). Motivet i sig är kanske inte så intressant dock...

Upp till toppen