Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Juthbacka
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-8-2010 kl 21:39
Juthbacka

Hej,

Nån annan som var till Juthbacka i helgen? Jag tog med kameran och tänkte försöka knäppa lite bilder på intressanta människor. Det blev inte så många totalt men här är i alla fall fem bilder jag fixat till lite (s/v konvertering, kurvor, skärpa). Vad tycks?

Den här försäljaren blev visst glad när jag köpte ett fint fårskinn av honom. :-) Bilden tog jag med nya Sigma 70-200/2,8, funkar utmärkt (tack Linus!).
70mm, f/4

Sådana här "original" vill man inte missa:
50mm, f/2

50mm, f/11

Den här försäljaren hade rejält med skrot på sina bord:
50mm/f/2

Höftskott, därav bildvinkeln. Vad är det förresten som gör att man måste se så här misstänksam ut i en glasskö? ;-)

50mm, f/2

Fyll på med mer bilder från Juthbacka om ni har. Kommentera gärna dessa också om ni vill. :-)

Jag saknar förresten ett gemensamt ställe för knäppisarna dit man kunde ladda upp såna här små bildserier. Kunde man upprätta ett galleri här på hemsidan eller nåt?

E: Lade till lite mer info om bilderna.

[Edited on 24-8-2010 by Magnus]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-8-2010 kl 12:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus  

Jag saknar förresten ett gemensamt ställe för knäppisarna dit man kunde ladda upp såna här små bildserier. Kunde man upprätta ett galleri här på hemsidan eller nåt?

Forumet är ju till stor del till för att alla Knäppisar ska dela med sig i bilder vad de sysslar med och vad de fotar. Du tycker att forumet inte räcker till utan du skulle vilja lyfta upp bildserier på nåt sätt? Förslag och idéer tas gärna emot!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-8-2010 kl 15:06

Quote: Ursprugligen inlagt av linuslindholm  
Forumet är ju till stor del till för att alla Knäppisar ska dela med sig i bilder vad de sysslar med och vad de fotar. Du tycker att forumet inte räcker till utan du skulle vilja lyfta upp bildserier på nåt sätt? Förslag och idéer tas gärna emot!

Forumet tycker jag inte är så idealt för bildvisning, dessutom tycker jag det är lite dåligt med besökare här.

Det finns ju förstås redan ett Galleri här på hemsidan, och det ser ut ungefär som det jag har i bakhuvudet. Skillnaden skulle bara vara den att alla knäppisar själva kunde skapa album i galleriet med bilder de vill visa upp för andra knäppisar (och naturligtvis även utomstående). Vissa album kunde vara gemensamma så att alla knäppisar kan ladda upp bilder till samma album, t.ex. om de är från samma utflykt eller annars går under samma tema, resten kunde vara låsta så ingen annan än fotografen själv kan lägga in fler bilder. Kommentarmöjlighet (hela album) skulle också vara ett trevligt tillägg. Bilderna skulle visas med eventuell bildtitel samt (c) + fotografens namn under bilden.

Bildstorleken kunde t.ex. vara låst till max 800 pixlar på den längre sidan och de ska inte komprimeras så hårt som de görs på t.ex. facebook (som har förstört skärpan på alla bilder jag lagt upp där) utan de ska visas som de är uppladdade. Alltså ska bilderna laddas upp i rätt storlek från början. Omskalning försämrar ju ofta skärpan.

Nåväl, jag kunde fortsätta idé-a ännu mer men det här får räcka för den här gången.. :-)

Tillägg: Läste nu att det är begränsat med diskutrymme, så man får väl använda länkning till bilderna istället. Men hursomhelst, finns det nåt understöd bland resten av er knäppisar för en sån här utvecklad Galleri-funktion?

[Edited on 24-8-2010 by Magnus]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen