Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Vad ska en systemkamera ha?
ninas
Junior Member
**

Registrerad: 8-11-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-11-2010 kl 20:20
Vad ska en systemkamera ha?

Hej!
Jag går i köpa-systemkamera-tankar, men jag är helt nybörjare inom det området....:blush:
Så, nu undrar jag om någon här skulle kunna ge mej lite tips på vad man skall tänka på då man köper en systemkamera.

Vad bör en sådan ha? Vad är plus om den har? Hurudana objektiv skall man ha? Ja ,allt sånt ni vet.

Jag tänkte fota lite av varje som människor, vardagshändelser, naturbilder, blommor i närbild och annat som kommer i vägen för kameralinsen. :)

Tack på förhand!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Jens
Member

Registrerad: 14-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-11-2010 kl 23:53

Det är bara gå till butiken och säga att du skall ha en NIKON :) ... blink, blink ;)
Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 9-11-2010 kl 10:09

...eller så går du till Fotocenter och pratar med Johan!
Han säljer det du behöver :)
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-11-2010 kl 14:48

Vilket märke man väljer spelar inte så stor roll i dagens läge, de är alla i stort sett likvärdiga. De små nyansskillnaderna som finns mellan tillverkarna blir viktigare först senare i din fotografiska utveckling då du börjar ställa specifika krav och hittat ditt sätt att fotografera. Det finns fördelar och nackdelar med alla märken. Men de säkraste korten (hehe) är Canon och Nikon av den enkla anledningen att de är störst på marknaden och funnits längst.

Det man ska tänka på är att så fort man köpt ett visst märke så är man låst till det märket och den tillverkarens utrustning (nästan i alla fall). Du kan inte använda Nikon objektiv på en Canon kamera eller tvärtom. Så det kan vara bra att kolla in de olika tillverkarnas utbud på objektiv, blixtar och andra tillbehör. Som nybörjare kan det vara skäl att speciellt kolla in utbudet i de billigare prisklasserna. Det finns dock s.k. tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron och Tokina som tillverkar objektiv som passar på Nikon respektive Canon och som erbjuder många bra alternativ i budget och mellanprisklasserna.

Både Canon och Nikon erbjuder instegsmodeller av systemkameror i olika paket med 1-2 objektiv inkluderade. Objektiven brukar vara zoomobjektiv i brännvidderna 18-55mm och 55-200mm. Det första är lämpligt som allround objektiv som är hyfsat vidvinkel i 18mm ändan och går till normal brännvidd på 55mm. Funkar bra för landskap, inomhus, porträtt etc. 55-200mm är ett telezoom som ger dig möjligheten att zooma in detaljer, fotografera på lite längre avstånd och passar bra i naturen och till t.ex. porträtt om man generaliserar lite.

Som nybörjare så kan du inte välja fel mellan olika modeller vad gäller funktioner och bildkvalitet (filminspelning undantaget - det finns inte i alla modeller). Gå till en fotobutik och be att få se på Canons och Nikons instegspaket, typ Canon 550D eller 1000D och Nikons D3100 eller D5000. Håll dem i handen och känn efter vilken som känns bäst för just dina händer. Vilken ser snyggast ut? Spelar en viss psykologisk roll och ska du släpa på en stor kamera hela dagarna kan den ju gärna se snygg ut också. Apropå det, hur tung känns kameran, orkar du släpa på den dag ut och dag in? Vill du ha möjligheten att filma med kameran? Finns det nåt specialerbjudande du kan utnyttja just då och spara lite pengar? Har du vänner och bekanta som har en systemkamera av ett visst märke? Har ni samma tillverkare kan ni låna objektiv av varandra eller köpa nåt tillsammans.

Några saker jag kommer att tänka på så här på rak arm. Hoppas det hjälper dig lite i funderingarna!

Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-11-2010 kl 18:12

Exakt vad jag hade tänkt skriva om jag haft tid att skriva längre än det jag skrev. :)
Med Linus guide klarar du dig långt. Glöm dock ej att kameran inte är det enda du skall skaffa. Förutom ett objektiv (vanligtvis följer ett kit-objektiv med) så behöver du minneskort, eventuellt reservbatteri och väska. Senare vart efter du vill fylla ut din väska så är det annan perifiral utrustning som du vill köpa såsom stativ (monopod eller trebening), blixt, batterigrepp, fjärrutlösare, mera objektiv osv. Tilläggsutrustning finns så man kan bli sinnessjuk om man dreglar efter allt.. :)

Lycka till med ditt val av kamera.
ninas
Junior Member
**

Registrerad: 8-11-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-11-2010 kl 21:10

Super Tack för svaren! :)
Det var just sån info jag ville ha! :thumbup:

Har sneglat både på Canons 550D och Nikons D3100, så jag har tydlign inte varit helt ut och cyklat, jag vill gärna ha en kamera att växa med och jag tror att man kan det med dom två.
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-11-2010 kl 21:33

Jo och kamerahobbyn kan långt jämföras med motorcykelhobbyn.
Efter en tid (längden varierar från person till person) känner man att man vill byta upp sig. Då blir det en nyare, snabbare och dyrare modell. Vanligtvis är man märkestrogen. Effektrören skall skaffas och bättre handtag monteras. Blinkers, centralstativ, startspärr eller var det fjärrutlösare..? Hmm...

Blir man riktigt ordentligt fäst vid sin hobby och vill spendera kör man till sist med en Honda Gold Wing med EF 400mm f/2.8 L IS USM monterat eller en Canon 5D MarkII med sidovagn och ledljus runtom. Nu rörde jag visst till det. :)

Upp till toppen