Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Översättning av Fotoklubben Knäppisarna
Maria
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-11-2010 kl 20:51
Översättning av Fotoklubben Knäppisarna

Till årsutställningsplanschens finska version började jag fundera på hur och om man skulle översätta 'Fotoklubben Knäppisarna' till finska. Kollade upp i gamla artiklar vad finska journalister kallat oss för. Det har varit bland annat kameraseura Knäppisarna, kamerakerho Knäppisarna och Foroklubben Knäppisarna.

Jag tycker att 'Fotoklubben' är en del av namnet och därför valde jag att inte översätta ordet till finska. Av vilken åsikt är du?

När jag talar om 'Fotoklubben Knäppisarna' avser jag fenomenet Fotoklubben Knäppisarna med allt vad det innebär (gemenskapen, planerandet, förverkligandet, verksamheten, resultaten- böcker, utställningar osv.)
'Knäppis' är en medlem av Fotoklubben Knäppisarna
'Knäppisarna' är Fotoklubben Knäppisarnas medlemmar

Det skulle vara bra om vi bestämde oss för en formulering så att presentationen av oss vid bl.a. intervjuer blir korrekt och konsekvent.

-Maria
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-11-2010 kl 21:23

Jag tycker bestämt vi skall kalla oss Valokuvauskerho Knäppiset med ett starkt ä-uttal i knäppiset.. :) Skämt á sido..

Valokuvauskerho Knäppisarna. Ordet knäppisarna skall åtminstone inte översättas eller bytas ut. Det är vår identitet. Vi är knäppisarna oavsett språk eller uttal. Ordet Fotoklubben tycker jag kan översättas och då anser jag valokuvauskerho är det lämpligaste. Orsaken till att jag då vill använda Valokuvauskerho istället för Fotoklubben är att vi bl.a. kan få uppdrag, utställningar eller notiser i tidningar på orter i landet där fotoklubben inte säger någonting.

Min åsikt. Jag väntar med största spänning på nästa debattants fria och vågade åsikter.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Micce R
Junior Member
**

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 25-11-2010 kl 19:32

Rör inte "Knäppisarna"! Oberoende av språket är vi knäppisar t.o.m i Danmark... Om det är Valokuvauskerho eller lite enklare, kanske lite si så där översättning, Fotokerho är sedan en smaksak. :spin:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen