Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hur hanterar du dina tusentals bilder?
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-1-2011 kl 16:16
Hur hanterar du dina tusentals bilder?

Efter en maildiskussion tänkte jag vi här i forumet kunde beskriva hur var och en gör och komma med tips om hur man kan arbeta med sina bilder. Så här gör jag:

Tidigare sorterade jag bilder i mappar enligt datum, men jag märkte så småningom att jag mycket sällan kommer ihåg eller ens behöver veta NÄR jag tagit en bild, men nog i vilket sammanhang.

Eftersom kameran matar in en massa information i bildfilen (EXIF data) så kan jag ändå söka reda på bilder tagna ett visst datum om jag vill det i t.ex. Lightroom. Dessutom döper jag om filerna samtidigt som jag importerar dem från kameran enligt följande mönster:
"_LL_tillfälle_datum-originalfilnummer.NEF" dvs så här: "_LL_solar_eclipse_20110104-7110.NEF". _LL står kryptiskt nog för "Linus Lindholm". Det här systemet ger mig ännu fler sätt att hitta specifika filer.

Jag döper mapparna på hårdskivan enligt TILLFÄLLE eller UPPDRAG och sorterar så här (jag har en huvudmapp per år):
Bilder > 2011 > Solförmörkelse > _LL_solar_eclipse_20110104-7110.NEF

eller med flera undermappar då jag känner för det:
Bilder > 2011 > Matbilder > Maträtt 1 > _LL_maträtt1_20110103-6511.NEF... etc
Bilder > 2011 > Matbilder > Maträtt 2 > _LL_maträtt2_20110104-7110.NEF... etc
Bilder > 2011 > Matbilder > Maträtt 3 > _LL_maträtt3_20110105-81568.NEF... etc

eller vissa mer generella mappar, t.ex. "misc Vasa" dit jag slänger alla bilder från Vasa trakten som jag inte tycker rättfärdigar en egen mapp:
Bilder > 2011 > misc Vasa > __LL_vasa_20110102-3273-NEF... etc (Här hamnar lite allt möjligt från hela året)

Så jag behöver inte komma ihåg vilket datum det var solförmörkelse, utan jag hittar mappen Solförmörkelse bland alla mappar i alfabetisk ordning genast. Och vill jag kan jag söka bland mina bildfiler på ett visst år, månad eller dag och ändå hitta filerna tack vare filnamnet och/eller EXIFen.

Hur gör ni andra? Tips på program som hjälper er sortera bilder? Annat man kan tänka på?

[Edited on 10-1-2011 by linuslindholm]
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-1-2011 kl 23:32

Hej,

Jag har ganska länge kört med mappar namngivna så här:

ÅÅ-MM-DD - Beskrivning

Jag tycker om att ha albumen i kronologisk ordning vilket funkar då man har årtalet först. Beskrivningen på några ord hjälper att förstå vilka bilder det handlar om. Filnamnen låter jag vara som de är ända tills jag exporterar en bild eller ett helt album med utvalda bilder. Då väljer jag ofta ett nytt namn. Är det ett helt album lägger jag med ursprungligt filnummer sist, typ "Hans och Gretas bröllop-4659".

Jag skapar minst en ny mapp för varje import av bilder, men om jag har bilder från flera händelser på minneskortet kan jag importera dem i skilda mappar direkt från början, det underlättar en del.

Nästa steg i sorteringen blir väl att ordna in albumen dem enligt år också så man inte en dag står där med tusen mappar efter varandra. Tror bestämt jag ska fixa till det så redan idag, när vi ännu inte hunnit så långt in på 2011.. Det borde inte vara något större problem att flytta om lite grann, bara man ser till att uppdatera mapp-platsen sen i Lightroom. Lightroom ja, jag förstår inte hur man klarat sig utan det programmet tidigare. Ett mångsidigare och bättre program för fotografer finns knappast. En av de bästa sakerna med programmet är att man kan skapa hur många virtuella kopior man vill av en och samma bild, utan att belasta hårdskivan med en massa onödiga versioner av samma bild. Det bästa är att det räcker för mig till allt jag behöver göra med mina bilder - importera, ordna och klassificera, redigera, skriva ut, publicera, exportera mm..

Nyligen skaffade jag en 2TB extern hårdskiva som jag börjat använda som huvudsakligt förvaringsställe för mina bilder. Jag resonerar som så att det är bra med en tillräckligt stor hårdskiva så den inte tar slut i första taget. (Jag är dålig på att radera bilder, speciellt de som inte har något uppenbart fel men inte heller är några direkta höjdare, alltså största delen). Jag har planer på att också skaffa ett par mindre hårdskivor att ha för backup. Det är ju bäst att inte ha alla ägg i samma korg. :-)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-2-2011 kl 22:01

Jag gör på samma sätt, mappar med datum först, sedan beskrivning. Finns säkert bättre sätt, men det funkar för mig.

Sedan använder jag Adobe Bridge för att titta och organisera mina bilder. Där går det även att tagga bilder och betygsätta dem för att enklare hitta dem senare.

Bilderna förvarar jag på en extern nätverkshårdskiva med dubbla 1TB hårdskivor i RAID 1, vilket innebär att innehållet på båda skivorna är identiska. Om en hårdskiva går sönder så finns informationen tillgänglig på den andra.

Ingenting är dock idiotsäkert. Nu råkade det sig så att jag hamnar att skicka hårdskive enheten på service, och nu måste jag skaffa en extern USB hårdskiva och köra över bilderna till den sålänge.

Har ni inte kört backup på era bilder så är det nog dags ni gör det. Frågan är inte OM hårdskivan krashar utan NÄR.
Jag har upplevt det själv, hade som tur inget viktigt på den, men känner en som blev av med ett par tusen bilder... Inte kul.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen