Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Utmaning: Ös kritik
Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-2-2011 kl 10:57
Utmaning: Ös kritik

Av kritik lär man sig!
Inte enbart fotografen utan även den som ger kommentaren och andra som läser kommentarerna.
Nu ger jag DIG en tuff utmaning. Anta att bilden nedanom är dålig, riktigt dålig. Det finns ingenting bra med den. Ingenting alls! Din uppgift är att kritisera.

Får jag 20 olika förslag på hur bilden skulle ha kunnat blivit bättre? Jag antar att de första förslagen blir någorlunda självklara men för att få ihop tjugo anmärkningar får det bli småfjantiga kritikrader, men även de kan vara av lärdom.

ÖS KRITIK, jag tänker inte ta till tårarna. ;)

En större version av bilden finns om du klickar här

Inkomna, kraftigt förkortade, förslag till en bättre bild:
1) Rewell Center centrerat mitt i bild
2) Gå närmare för att undgå bilspåren i snön
3) Gå närmare och inte kapa topparna av trädet till höger
4) Huset ser kuddformat ut. Perspektivkorrigering skulle vara på plats
5) Eventuellt korrigera vinjettering
6) Kompositionen. Några steg närmare och mer vidvinkel för att få träden symmetriskt till höger och vänster i bild och placerat dem i förgrunden istället för mellanrummet.
7) Intressantare huvudmotiv. Människa?

[Edited on 15.2.2011 by Patrik]

[Edited on 15.2.2011 by Patrik]
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-2-2011 kl 10:59

ps!
Det finns inga rätt eller fel svar från er sida!
Christoffer b
Junior Member
**

Registrerad: 6-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-2-2011 kl 14:12

Rewell huset kunde ha varit exakt i mitten :lol:
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 11-2-2011 kl 09:56

Bra öppning, Christoffer.

Själv kan jag bidra med att eftersom det är nysnö så skulle jag ha kunnat gå lite närmare för att undgå bilspåren och fått ett 'rent och fint' torg.
Jens
Member

Registrerad: 14-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 11-2-2011 kl 12:05

Borde gått lite närmare träden och inte kapat topparna av trädet till höger :smilegrin:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 11-2-2011 kl 22:44

Jaha, en sån här tråd. :-) Bildkritik är för sällsynt tycker jag så och tycker det är en bra idé med en sån här tråd. Önskar en fortsättning till den här tråden, bara man inte väljer ut sin allra bästa bild för att bli mördad. ;-)

Till kritiken:
Rent tekniskt reagerar jag på att huset inte ser riktigt rakt ut, ser ut som lite kuddformig distorsion som säkert med fördel kunde korrigeras lite. Lite perspektivkorrektion kanske kunde användas i samma veva för att räta upp kanterna på huset.

Det är en ganska kraftig vinjettering av bildhörnen, som i och för sig passar utmärkt.

Kompositionen kunde nog förbättras en del. Själv skulle jag ha önskat en mer symmetrisk bild med de två större träden till vänster och till höger i bild. Gissar att om du kunnat zooma ut lite mer med vidvinkeln, och tagit några steg snett framåt till höger, hade du fått till det så. Då hade träden också hamnat i den direkta förgrunden och inte i "mellangrunden" :-) Trafikskyltstolpen närmast kameran lite till vänster i bild stör lite också. Det skulle hellre ha fått vara en parkbänk där istället, som inte hade sträckt sig ända upp och ovanför nederkanten av rewell center i bilden. Såna korsningar bör undvikas.

Saknar ett intressantare eller tydligare huvudmotiv i bilden. Träden i bilden tävlar lite väl mycket med rewell center om uppmärksamheten. En människa i bild skulle ha gjort den lite intressantare tror jag.

Innehållsmässigt reagerar jag också lite på att det ser så tomt ut här vid torget. En massa lampor lyser och skyltarna med, men ingen är i farten? Det gör att man ställer frågan om det inte rätt oekonomiskt och onödigt med så mycket nattbelysning. Man talar om man ska spara på miljön och stänga av tv:n hemma helt istället för att bara ha den i standby-läge, och så ser man sånt här. Men jag antar att alla företag vill att deras reklam ska synas dygnet runt.. (Bra med en bild som väcker lite tankar).

Nåja... tillräckligt med kritik..? ;-) Ta det inte för allvarligt bara. :-)

En internetsida med riktigt bra forum för bildkritik är förresten www.1x.com. Grymma mängder otroligt snygga bilder i gallerierna på den sidan! Man kan ansöka om att få in en bild i galleriet men endast ett fåtal godkänns. De bilder som inte passerar genom nålsögat har man möjlighet att visa upp för allmän kritik, för att man ska få mer aningar om varför bilden ratats och eventuella förbättringsförslag. Jag rekommenderar att gå in på den sidan och kolla runt lite. :-)
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 14-2-2011 kl 20:35

Men vad är nu detta? Mina inlägg försvinner, jag har skrivit kritik hit två gånger nu. :/
I morgon tar jag en kraftansträngning och skriver igen.
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 15-2-2011 kl 08:17

Magnus: Jag tar inte åt mig. Tanken var att få lite liv och rörelse på forumet. Det här är ingen för mig 'viktig' bild som jag höjer till skyarna och då jag gick in med den inställningen att den kommer att sågas så är det fritt fram.

Tack för 1x.com -tipset.

Jonas: Försök igen. Sista inlägget där du skrev att dina inlägg försvinner, har inte försvunnit.. :)
Mats
Junior Member
**

Registrerad: 22-4-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 7-6-2011 kl 20:57

Man får den där halväckliga blixtkänslan av förgrunden. Det är förstås ganska långt pga. bilspåren man reagerar på det, men jag tycker i alla fall förgrunden borde vara mörkare.

Upp till toppen