Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Domkyrkan i Helsingfors - kom med feedback!
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 20-4-2011 kl 12:19
Domkyrkan i Helsingfors - kom med feedback!

En bild från senaste helg i Helsingfors. Jag är lite osäker på om den fungerar eller inte.... stör alla spårvagnsledningar eller blir bilden mer intressant tack vare dem? Är bilden överlag för rörig med alla scouter som trillar runt på torget? Tillför efterbehandlingen nåt till bilden, eller är det "för mycket"?

Kom gärna med hård kritik! Jag tål det. ;)

Klicka på bilden för att se den större

[Ändrad 20-4-2011 av linuslindholm]
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 20-4-2011 kl 13:22

bilden blir intressant med alla ledningar blir på någotvis djup i bilden med rutfälten.
denna vy har säkert fotats i över hundra år av turister. bussarna ger en dimmension av 2010 talet.
svartvita bilden ärpassande till detta motiv tycker om det svarta nere till vänster samt det mörka upp till höger de binder bilden bra.
ifall någon intresserad av traditionell mörkrumskvällar vi har ju utrustning kan jag dra i höst häls jbgg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johan K
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 20-4-2011 kl 19:04

Tycker efterbehandlingen passar utmärkt och annars en mycket fin bild, men sensorfläckarna hade jag tagit bort :)
Benjamin
Junior Member
**

Registrerad: 22-4-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-4-2011 kl 08:39

Är bilden tagen i BW? Själv skulle jag säga att BW skulle passa bättre. Du kunde också fundera att göra vägen mer intressant/detaljerad med unsharp mask/kontrast.

Men annars är det en bra bild, bra beskärning och ser skarp ut.

Är den tagen med stativ?
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 26-4-2011 kl 20:44

Jag tycker att alla spårvangslinjer tillför ett djup i bilden på ett bra sätt.
Först trodde jag att rälsen skulle leda bort ögonen från motivet men tack vare de stora kontrasterna så ramar de istället in kyrkan. Kompositionen fungerar också, ögat far direkt till domkyrkan, tack vare linjerna och de mörka fältena nertill så hålls ögonen inom bilden på ett bra sätt. Den mörka fläcken nere till vänster är en bra mottyngd mot den vita kyrkan. Scouterna ger inte ett rörigt intryck alls, tvärtom, det blir intressantare att se på och att man får ett grepp om hur stor kyrkan är.

Det jag tycker är mindre bra med den här bilden är först och främst att scouterna nere på torget smälter ihop i en stor massa. Går det att åtgärda på något sätt i efterbehandlingen och få in lite detaljer i skuggorna? Det är inte hela världen men jag tror att om det går att skilja lite på scouterna så blir den ännu instressantare.

En annan grej som jag reagerar på är att det verkar på nåt sätt som om bilden lutar åt höger, är det lyktstolpen till vänster som gör det?

Och snälla du, lämna in din kamera på rengörning, du får säkert låna någon annan under tiden ;)
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 27-4-2011 kl 11:51

Tack för de utförliga kommentarerna! Kul att ni tagit er tid att titta på och fundera lite kring bilden! Vi behöver mera sånt här i forumet.

Det var ledningarna som fick mig att ta bilden, så skoj att de funkar så här. Domkyrkan är ju ganska väldokumenterad så det är knepigt att hitta alternativa vinklar på den. Helst skulle jag sett ett helt öde torg, men det är svårt mitt på dagen.

Benjamin har rätt i att jag skulle kunna få till mera kontrast i nedre delen av bilden, men som Jonas är inne på så kan det hända att rälsen skulle dra blicken ur bilden i stället. Men det är värt att leka lite med. Och bilden är förstås inte traditionell svartvit, utan nån form av duotone, som jag själv tyckte gav bilden lite mera liv än "vanlig" svartvit. Bilden är tagen på frihand.

Jag ska ÖVERVÄGA att göra nåt åt sensorn.. KANSKE... om jag orkar. ;)
Vincent
Junior Member
**

Registrerad: 8-1-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-5-2011 kl 11:56

Håller med om kablarna, det är de som gör bilden. Samt att den är svartvit.

Skuggan nere till vänster är lite för mörk i min smak (på min okalibrerade skärm på jobbet). Speciellt den svarta kuben som sticker upp fångar min uppmärksamhet onödigt mycket.

En vy jag ofta går förbi utan att plåta...kanske man kunde försöka sig på ett skott nästa gång?

/Vincent
Kitti
Newbie
*

Registrerad: 14-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-5-2011 kl 20:04

(Även om detta fotats mycket) så har du gett mig en stark stämning i bild, krigstid? Lugnet före stormen, men framförallt en känsla av en stor, ståtlig o stark majestetisk byggnad.

Inte en bild från förra helgen :) utan en bra bild på en tid som varit.

Ser inte scouter. Spårvagnsledningarna gör bilden intressant o effekterna av dem kunde tolkas mer än så här, men de är en del av det som gör bilden, färgen är en annan.

Upp till toppen