Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Någon som fotar med analog kamera?
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 25-4-2011 kl 10:41
Någon som fotar med analog kamera?

Tänkte kolla om någon fotar med gammal hederlig analog kamera?

Jag kom ju in i fotograferandet i digitalåldern, så jag har ju aldrig lärt mig att klottra på med framkallningsvätskor i totalmörker för att framkalla bilder, att man inte kan ställa ISO med en knapptryckning, första gången du ser om bilden är skarp/suddig/dålig/ är när du utövat tidigare nämda scenario, och lagt en massa tid och pengar på din "fantastiska" bild.

Låter ju ganska jobbigt, så som varje sund människa har
jag lite funderat på om man borde prova på lite svartvitt med analog kamera.

Nu är det ju så att jag inte råkar ha ett mörkrum i min lägenhet (tänka sig, en lägenhet utan varken bastu eller mörkrum!) så jag tänkte höra om någon i klubben behärskar denna konst och/eller har ett mörkrum? Vore ju kul om det gick att dra ihop en kurs eller liknande för att lära sig tekniken.

Isåfall är jag intresserad!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 25-4-2011 kl 10:59

knäppisarna har mörkrumsutrustning man kan hyra av josefin för 10 euro per vecka. jag har dragit mörkrumskurser sedan slutet av åtti tale. samt frej har varit i mörkrummet sedan 50 talet frej donera sin utrustning till efö där finns det mörkrum tala med yvonne. möjligvis i höst drar vi egen mörkrums helg.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Frej
Junior Member
**

Registrerad: 12-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 27-4-2011 kl 07:49

Nej, jag är heltänd på den nya tekniken. Tog min senaste analoga bild för två år sedan och konstaterade att lyckligtvis är den tiden förbi.
Du kunde gå halva vägen. Fota med en analog kamera och skanna in negativen. Jag har kvar negativ från 1960-talet och nu får jag bättre bilder från negativen än jag fick via mörkrummet. Mörkrumsarbetet är en historia för sig, delvis roligt, delvis en mardröm. Ungarna sod utanför och tvinnade benen "är du inte klar snart" (mörkrum = WC). Sen skulle bildera skjöljas och torkas, så två-tretiden på natten var det klart. Men nog är det något speciellt med riktigt fotopapper.
Presentation av bilderna har också moderniserats. Nu har vi TV, projektor (glöm den gamla diaprojektorn). Vi kan enkelt dona bildspel (med musik) och göra fotoböcker. Enda gången man vill ha pappersbild är om man hänger den på väggen och då kan man låta göra den vid ett fotolabb.
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 29-4-2011 kl 07:47

Jag förstår nog din poäng.
Men orsaken är ju att det vore intressant att lära sig tekniken. Jag inbillar mig att man får en bättre insikt i hur det hela fungerar samt att man möjligtvis kan dra nytta av kunskapen även i digital efterbehandling.
Dessutom anser jag det viktigt att lära sig fär framtiden.
Om 20-30 år är det nog inte många som längre kan framkalla, så då kan man ju kanske lära konsten vidare så att den inte dör ut.

Vincent
Junior Member
**

Registrerad: 8-1-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-5-2011 kl 11:36

Hej!
Jag fotar regelbundet men rätt sällan med analog kamera. Framkallar endast filmen i en burk, det är lätt och filmen går att ladda in i burken i en mörk skrubb eller med händerna i en svart påse om man har rutin.

Sen skannar jag och bildbehandlar digitalt. Tycker det är en trevlig kombination och man slipper klotta med en massa baljor. MEN! Man missar tyvärr det magiska ögonblicket när bilden börjar framträda i framkallningsfatet..

DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 24-6-2011 kl 13:19

Nåja.

Kameran fixad:

Visste av en gammal kamera som bara samlade damm, så jag lånade den. Till och med batteriet till ljusmätningen var i skick, så bara att ladda med film och fota på!
Inhandlade min första svartvita film häromdagen så nu ska vi se vad det blir till!

Trevlig midsommar!
Thomas B
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 20-8-2012 kl 22:43
Mellanformat

Jag har en sån här gammal grej som jag fått av morfar. Det är väl en mellanformatskamera om jag inte är helt fel ute. Undrar nu om nån vet vad för film den ska laddas med och var man kan få tag på den samt var man kan framkalla?
Skulle vara roligt att pröva plåta lite med den.

olbia.jpg - 362kB
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 21-8-2012 kl 07:57

Hej.

Ser ut att vara en sån:
http://camera-wiki.org/wiki/Olbia_pseudo_TLR

Verkar använda 620 film
http://camera-wiki.org/wiki/620_film

Samma som 120 film men andra spolar. Här info om hur det går till:

http://www.brownie-camera.com/respool/respool.shtml

Thomas B
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-9-2012 kl 11:25

Tack för tipsen Daniel :)

Jag har också denna kamera, farsans gamla Fujica. Älskar den kameran, otrolig känsla att fota med den. Tyvärr har den nåt fel när man ska dra fram filmen. Iaf hade den det för några år sen när jag skulle prova. Men nu när jag började peta på den igen ser mekanismen ut att fungera så jag tror jag ska prova ladda film i den igen.
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-9-2012 kl 15:44

Sehr Gut!
Bara att böri fota så e finns nåt att framkalla i mörkrummet sen!
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-9-2012 kl 20:56

Jag har nyligen avverkat två 120-rullar med en Mamiya RB67. Visst gav det mersmak, men 3 veckors väntetid för att få det framkallat är nog i det pissigaste laget..
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-9-2012 kl 21:19

Svartvitt förmodar jag... Tyvärr är det inte många fotolabb kvar som framkallar svartvitt... Väntade själv 4 veckor. Bra med mörkrumskväll så man får framkalla själv!
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 7-9-2012 kl 07:35

Mjo, och sen så skickar ju lokala fotofirman iväg filmer bara på onsdagar...tänk förr när det rosslade till och man fick bilderna på en timme :)

Den som väntar på något gott!
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-9-2012 kl 19:10

Jag lånade ju ett framkallningsset av Johan G, inte alls speciellt svårt att framkalla svartvitt själv bara man är någorlunda noggrann och har en hyfsad termometer. Ingredienserna (framkallare + fixer) var inte speciellt billiga men räcker i alla fall till ganska många framkallningar.

[Ändrad 8-9-2012 av Magnus]
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 16-3-2013 kl 19:09

Kom över ett fint paket som damp ner till posten idag:

Nikkormat FT2, 28mm F3.5, 50mm F2, 135mm F3.5 men tillhörande motljusskydd samt UV-filter. mellanring för Macro samt trådutlösare.

IMG_2706-2.jpg - 89kB IMG_2708-2.jpg - 103kB IMG_2709-2.jpg - 218kB IMG_2711-2.jpg - 125kB IMG_2713-2.jpg - 133kB IMG_2715-2.jpg - 126kB

I med nytt batteri för ljusmätningen samt velvia 50 diafilm. Som nytt!
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 21-3-2013 kl 16:03

Lycka till med kameran Daniel! Riktigt kap! *avundsjuk* ;)

Upp till toppen