Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Det förflutna
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 1-5-2011 kl 21:20
Det förflutna

Jag försökte framkalla en olustig känsla med den här bilden, det förflutna försöker kommunicera med oss, allt är inte bra..
Vad säger den här bilden er? Jag känner personerna på bilden, det kan vara så att jag fyller i för mycket själv. Är det en intetsägande bild för alla andra utom jag?

Jag förstår mycket väl att det är min bild ni kritiserar, inte min person, så var inte blyga: ös på med kritik ;)

PS: Jag har lagt upp bilden på ett annat ställe också där jag fått minst sagt intressanta kommentarer. Kom igen knäppisar, visa var skåpet ska stå ;)
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
knappkvist
Junior Member
**

Registrerad: 7-10-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-5-2011 kl 08:26

Ser ett spöke, som stirrar intensivt på personen i förgrunden. Men det finns en klar och tydlig ljusglimt däremellan. Ju längre jag ser på bilden desto mer ljus kommer fram.Bilden föder motstridiga känslor, tycker om det ogripbara i den.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Vincent
Junior Member
**

Registrerad: 8-1-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-5-2011 kl 11:53

Temat är det inga fel på och inte heller bildbehandlingen. Jag gillar suggestiva bilder och här har du lyckats riktigt bra!

För att bjuda på en större överraskningseffekt skulle jag gärna ha velat ha lite mer dynamik i bilden, dvs att själva motivet (mannen i vitt) skulle vara skarp och "spöket" suddigt. Då skulle bilden ha fungerat som ett klassiskt porträtt med en skugga från det förflutna. Kan tänkas lite traditionellt men som jag ser bilden nu, är snittet också väldigt traditionellt och rätt statiskt (likt ett porträtt).

Om bilden i övrigt var "normal" med skuggan skönjbar i bakgrunden skulle du enligt mig uppnå en större effekt för den som orkar titta länge på bilden. Nu är man färdigt inställd på något "spooky" i och med suddet.

Hur som helst en bild i min smak.

/Vincent

Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 4-5-2011 kl 18:45

Jag ser bara en stor noshörning med stort lysande öga. :)
Lite saknar jag någon skarp detalj eller liknande i bilden, men varför inte såhär..? Visst blir den lite olustig, kuslig känsla över den då allt är suddigt och vagt. Då jag börjar tänka i spökbanor tänker jag mig den bakre figuren mer som en hämndlysten vålnad.
johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 5-5-2011 kl 15:52

tycker bilden är sådan jag ser människor utan glasögon...
de vita spotten i bilden stör. tycker om de svartvita kornet påminner om tri x tiden på 80 talet.
vad talar pojkan om, varför sitter de så, e de bekanta eller fota i smyg... oskärpan kan ju förklaras med att de e fota med nikon inomhus... för liti kontrast så he blir oskarpt..
vad vill fotografen me denna bild är han nykter...eller kanski smaka på mjöde...

J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-5-2011 kl 19:59

Tack för era kommentarer!

Det som är intressant är att de flesta ser enbart den bakre skepnaden som ett spöke medan jag själv ser båda som spöken. Intressant!

Orsaken att jag valde att lägga båda i oskärpa är just den att vi själva fyller i så mycket information, behövs verkligen ett tydligt ansikte för att se att det är ett ansikte? Vi människor söker ansikten överallt, än hur otydliga de är så hittar vi dom. Tänk bara på en viss norsk naturfotografs bildvisningar. där ser vi hur många ansikten som helst, eller hur?

Johan: bilden är tagen med objektiv köpt på FC, kanske därför den är oskarp? ;)

Upp till toppen