Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Förstora/Printa bilder
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 28-5-2011 kl 10:51
Förstora/Printa bilder

Det är så lungt här på forumet så jag tänkte höra hur ni gör när ni printar bilder.
Säg att man vill förstora en bild till 50x70cm

Hur går ni tillväga? Jpg eller TIFF? DPI?
Utgår ni från en RAW bild? Förstorar ni till rätt storlek innan ni konverterar till jpg?

Jag har nämligen några tomma clipsramar som jag ska fylla, tänkte förstora bilderna till 50x70cm, 300dpi, jpg format.

Gjorde några TIFF filer, men de blev 250MB / bild, så kanske det blir svårt för företaget som printar att hantera så stora bilder?
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 29-5-2011 kl 10:38

Jag printar ut en del hemma (upp till A3+ med en Epson R1900), och det gör jag direkt via Lightrooms utskriftsmodul. Funkar bra, bortsett från att bilderna har en tendens att bli lite större på pappret jämfört med måtten jag matar in...

Ska man printa stora bilder har man tre saker att tänka på som har att göra med storlek och kvalitet:
- Tänkt utskriftsstorlek (tum)
- Tänkt utskriftskvalitet (ppi = pixlar / tum)
- Bildens upplösning el. storlek i pixlar (pixlar)

I princip så bestämmer man två av dessa och det leder till det tredje. Alternativen är alltså:
- Man bestämmer utskriftsstorlek och utskriftskvalitet (ppi, ej dpi) och får fram hur stor bilden behöver vara i pixlar mätt
- Man bestämmer utskriftsstorlek, kollar hur stor bilden är i pixlar mätt och får fram en viss utskriftskvalitet
- Man bestämmer utskriftskvalitet, kollar hur stor bilden är i pixlar mätt och får fram en viss storlek.

Genom att förstora och förminska bilderna i PS eller motsvarande kan man anpassa bilderna till en viss utskriftskvalitet och viss storlek. Ska man printa små bilder kan en förminskning vara bra, då man då kan få bättre koll på skärpan. Ska man printa stora bilder kan man behöva förstora (interpolera upp) bilderna. Det förbättrar kanske inte bildkvaliteten, men man kan undvika att en bild ser pixlig ut på nära håll genom att göra det.

Riktlinjer för bra utskriftskvalitet är minst 240 ppi för mindre utskrifter (ca A4 och mindre), helst 300 ppi. Ju större storlek man printar ut, desto lägre kvalitet behövs, helt enkelt för att man betraktar en större bild på längre avstånd än en liten. Ska du skriva ut en bild i 50x70cm gissar jag att du klarar dig bra med en kvalitet på 150-200 ppi. Du lär absolut inte behöva så hög upplösning som 300 ppi i alla fall.

Bildstorlek:
50cm/2,5 cm/tum = 20 tum
70cm/2,5 cm/tum = 28 tum
Alltså 20 x 28 tum

Kvalitet 150 pixlar per tum. Då behövs:
20 tum x 150 p/tum = 3000 pixlar på kortsidan
28 tum x 150 p/tum = 4200 pixlar på långsidan

Det motsvarar en bildstorlek på 12,6 miljoner pixlar.

Allt det här ovan är enkel matematik. :-)

Angående filformat så har det inte så stor betydelse, större betydelse har nog bitdjupet och vald färgprofil. Självklart kan man spara i 16 bits tiff för utskrift, men man förlorar inte mycket (läs: i praktiken ingenting alls) på spara i 8 bits AdobeRGB när man väl bildbearbetat färdigt en 12-16 bits tiff eller råfil. (Spara inte över originalet bara..) Filerna blir avsevärt lättare att hantera om man beställer utskrifter via nätet. Dessutom är det få firmor av vad jag förstått som printar i 16 bit ändå, så det kan vara onödigt arbete att skicka högupplösta tiff-filer i 16 bit. Själv printar jag i 16 bit hemma på min printer men det blir nog inte mycket bättre än om jag printade i 8 bit...

Dock kan det vara bra att spara jpeg-filerna i 100% kvalitet (minimal komprimering) för bästa resultat. Filerna blir inte jättestora för det.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 29-5-2011 kl 21:30

Har gjort ett par 40x60 bilder som jag lämnat för utskrift. Får se hur de blir.
Dessa gjorde jag i .jpg med 300ppi. sRGB förgrymd 8bit.

Antagligen kunde jag ha gjort lite lägre upplösning så skulle jag ha klarat mig med mindre förstoring, men jag vet inte hur mycket det inverkar på bildkvaliteten.

Angående upplösning så hittade jag en bra artikel på northlight-images som har tumregler för upplösning beroende på betraktarens avstånd samt hur man avgör ungefärligt avstånd beroende på bildens storlek.:

northlight-images

fiwikhak
Junior Member
**

Registrerad: 3-12-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-5-2011 kl 07:12

Jag hade också ett par ramar liggandes, beställde ett par prov på 40 x 60 cm från ExtraFilm. Paspisarna köpte jag från Sumppis och slutresultaten pryder nu min vägg.

//Håkan
Maria
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-5-2011 kl 12:29
plansch

Vill bara tillägga att om man för för att trycka plansch ex. till Multiprint löns det att spara som pdf (för jpg-filer tar de en extra kostnad) samt att ha det på en usb-sticka (det ena stället läser inte från SD-kort!)
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-5-2011 kl 21:27

Men pdf är väl ännu mera förstörande komprimering än jpg eller?
Skulle vara intressant att printa samma bild med olika tekniker och se skillnaden.

Känns ju lite dumt att först lägga en massa pengar på kamerautrustning, sen spendera en massa tid framför datorn och bildbehandling, och sedan förstöra slutresultatet genom att komprimera sönder bilden.

Då känns ju inte 5-10€ extra så mycket i sammanhanget.

Jag menar om man jämför en TIFF på 200MB och en jpg på ca. 10MB så måste man ju inse att en massa detaljer försvinner. Det är ju det som komprimering gör. Men då kommer vi ju då igen tillbaks till betraktarens avstånd till bilden, bildens storlek osv.

johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 31-5-2011 kl 14:23

on du vill printa ut i fotolabb
bestämm storlek till den storlek du vill göra tex 30 x 45cm
med avmaskningsverktyget, beskär ej för tight lämna lite rumm.
ställ in 300 dpi
spara i jpg
färgrymden skall vara srgb.
J-Bq
Member

Registrerad: 22-11-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 31-5-2011 kl 21:35

Magnus skrev ett mycket uttömmande svar om förberedelser. En viktig sak som han tar upp är betraktningsavstånd = För en 40*60 bild behövs inte 300 dpi.

Allra bäst kvalitet av egen erfarenhet får man från kameraboden / kamera-aitta i Åbo. Ring dit, de pratar svenska och är _mycket_ duktiga och kunniga. I höstas skrev jag ut en 40*60 bild tagen med en D200. Från TIFF med LZW kompression och i AdobeRGB, 200dpi om jag inte minns fel.

Komprimering är nu inte nåt man behöver bry sig i heller, sålänge den inte sparas om och om igen i komprimerat format.
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-6-2011 kl 07:33

Fick mina 40x60 bilder. Det blev nog hur bra som helst med .jpg 300dpi. Kan betrakta dom så näsan skrapar i glaset. Det betyder ju att man säkert kan minska på pixeltätheten och dämed öka storleken ytterligare alternativt förstora mindre i photoshop.
Vore ännu intresserad av hur bilden sett ut om man printat direkt från en TIFF.

Enda nackdelen var att dom blev mycket mörkare än vad dom såg ut på min skärm... Men jag har ju bara laptopskärmen, okalibrerad, så den visar säkert ljusare än i verkligheten.
Maria
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-6-2011 kl 11:05

Jag tycker att det alltid blir mörkare vid utskrift än det är på skärmen, oberoende på utskriftssättet och formatet - egen printer, fotolabb, tryckeri, vanliga foton, fotobok...
Jag gör alltid bilderna ljusare än vad jag vill ha enligt skärmen, men oftast är det ändå för lite (man är ju lite rädd att det ska bli för ljust). Det är som när man väljer målarfärg till en vägg och ser på de där färgkartorna - alltid minst en valör ljusare än vad du tror.

Man borde nog hålla sig till ett utskriftställe, så kanske man lär sig hurudana utskrifter man får och kan ta det med i beaktande vid behandlingen av bilden.
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-6-2011 kl 13:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Maria  
Jag tycker att det alltid blir mörkare vid utskrift än det är på skärmen, oberoende på utskriftssättet och formatet - egen printer, fotolabb, tryckeri, vanliga foton, fotobok...
Jag gör alltid bilderna ljusare än vad jag vill ha enligt skärmen, men oftast är det ändå för lite (man är ju lite rädd att det ska bli för ljust). Det är som när man väljer målarfärg till en vägg och ser på de där färgkartorna - alltid minst en valör ljusare än vad du tror.

Man borde nog hålla sig till ett utskriftställe, så kanske man lär sig hurudana utskrifter man får och kan ta det med i beaktande vid behandlingen av bilden.

Jag tycker jag erfar lite samma problem jag också, men börjar så småningom få rätsida på det problemet. Först och främst är det viktigt att inte skärmen är för ljus. Max 120 candela om man inte jobbar med bilderna i ett väldigt väl upplyst rum. Klubbens kalibrator kan hjälpa till att ställa in ljusstyrkan rätt. Själv blev jag tvungen att sänka ljusstyrkan på min skärm till ett värde på ca 10 av max 100 (50=standard) för att komma ner så lågt.

Sen ska ju förstås skärmen vara kalibrerad, men det är inte sagt det blir helt rätt för det. Man kan behöva kalibrera skärmen mot en annan färgtemperatur än det typiska 6500K om rumsförhållandena är andra än i proffslabben. Jag som ofta har lite dämpat varmt ljus i vardagsrummet behöver kalibrera mot en lägre temperatur på 5800K istället.

Ljuset i vilket man tittar på utskrifterna har också betydelse. Enligt vad jag läst så granskar proffsen utskrifterna i väldigt bestämda ljusförhållanden (5000K lampor tror jag), och har neutrala väggfärger (gråa/vita). Så långt har inte jag själv någon motivation att gå, utan nöjer mig om utskriften ser hyfsad ut under vardagsrumslampan på full effekt med mina beiga tapeter på väggarna. När de kommer ut från printern ser de alltid alltför mörka ut, men det är för att det är så mörkt i det hörnet av rummet. De blir bättre med lite mer ljus på dem.

Men överlag så får man räkna med att bilderna kommer att se lite mörkare ut, eftersom skärmen lyser och kan visa ett större dynamiskt omfång än ett papper. Det kan därför löna sig att för de bilder man ska skriva ut ha lite extra koll på histogrammet när man exponerar och bildbehandlar, så man inte i misstag gör bilden för mörk. Det gäller speciellt om man vet med sig att man kommer att se på bilderna i lite svagare ljus än vad de har i de ljusa kalibrerade proffslabben.

Skriver man ut själv och har en bra printer kan det löna sig att skaffa en färgprofil till den t.ex. via profiler.nu i Sverige, men det kostar lite (jag har inte gjort det). Han som drar den sajten är nog Sveriges största guru på färghantering. Gå gärna in här och läs om ni är intresserade: http://www.profiler.nu/farghantering/

Knepiga saker det här, mycket som ska vara rätt för att slutresultatet ska bli rätt.... Det var minsann inte så enkelt att bara skaffa en hyfsad printer och tror det blir bra direkt... ;-)

[Ändrad 23-6-2011 av Magnus]

Upp till toppen