Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Bildvisning i olika webbläsare och en fråga om färghantering
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-6-2011 kl 14:37
Bildvisning i olika webbläsare och en fråga om färghantering

Hej alla,

Många av er är säkert medvetna om den här saken redan, men jag tänkte ändå att det kan vara bra att upplysa alla om en grej angående bildvisning i olika webbläsare. Bilderna ser nämligen olika ut beroende på vilken webbläsare man använder. T.ex. Safari och Firefox stöder färghantering med inbäddade färgprofiler (sRGB, AdobeRGB..) men inte Google Chrome eller Internet Explorer.

Jag såg t.ex. att flera av mina bilder såg väldigt övermättade och onaturligt gröna ut i Chrome när jag laddat upp dem på flickr på vihervaasa-kontot. Speciellt de lite mörkare bilderna från parken Rytilaakso precis bredvid mig i Sandviken såg ut som skräp. När jag öppnade samma sida i Safari istället och jämförde bilderna sida vid sida på skärmen såg man en klar skillnad mellan dem. Bilderna i Safari såg ut som de skulle.

Jag har skapat mina bildfiler genom att exportera dem från Lightroom med en inbäddad sRGB-färgprofil. Jag skulle förstå det här problemet om jag laddat upp bilderna i t.ex. AdobeRGB då det är en ganska annorlunda profil, men jag har trott att sRGB betyder ungefär samma som ingen profil alls p.g.a. att sRGB är mer eller mindre standard för jpeg-filer. Men det stämmer då tydligen inte? Borde jag strunta i att bädda in nån profil överhuvudtaget för att de ska se ut som de ska i alla program och webbläsare? Man kan ju tillägga att inte alla program stöder inbäddade färgprofiler, men jag har det inte på klart vilka som gör det och vilka som inte gör det. Vet dock att t.ex. Förhandvisning på min Mac inte gör det, vilket är något irriterande.

Vad ska jag göra för att bilderna ska se rätt ut oberoende av vilket program jag använder för att se på bilderna, eller gör jag bäst i att fortsätta som nu och acceptera att de inte ser likadana ut i alla program?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-6-2011 kl 15:50

Nu har jag kommit så långt att jag förstått vad ovanstående problem beror på: Nämligen att min skärm (Dell U2410) kan visa ett större färgomfång än "vanliga" skärmar. Det gör att om inte bildens färgprofil läses in av programmet man öppnar bilderna i, kommer bilderna att visas något annorlunda än tänkt.

Ett sätt för mig att komma runt problemet är att ändra skärmen till läge sRGB och kalibrera skärmen efter det. Men då får jag ju ingen nytta av skärmens bättre färgegenskaper. Tror det är bäst för mig att byta till Firefox som standardwebbläsare istället. Synd då jag annars tycker bäst om Chrome - det är snabbast och har bäst gränssnitt tycker jag.

Kär man med vanlig skärm och har kalibrerat den så ska det inte vara så stor skillnad om programmet stöder färghantering eller inte. Det är bara om skärmen är en så kallad "wide gamut" skärm som man lätt drabbas av felvisning av färger om inte bildens inbyggda färgprofil (om sådan finns) läses in då bilden öppnas.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen