Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Återskapa raderade bilder
Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 5-8-2011 kl 23:39
Återskapa raderade bilder

HJÄLP MIG!!
Vi var på semesterresa till Sverige och mina första fyra Gigabyttor har jag fått förstört. Jag vet inte riktigt vad jag gjorde. Tror i alla fall att jag höll på att kopiera dem till hårdskivan samtidigt som jag raderade dem och avbröt och inte vet jag..

Hur som haver är bilderna borta från kortet. Ingenting finns på datorn. :sniffle: Allt var fotat i RAW.
Jag har försökt återskapa dem med RescuePRO och Recover My Files. Båda fungerar så pass långt att de får filerna skapta, men 90% är korrupta. Det är bara några bilder som fungerar felfritt (och naturligtvis de dåliga man gott kunde vara utan).

Hittade ett program på nätet som var gratis att ladda ner; Stellar Phoenix Photo Recovery 4.0. Fungerade riktigt bra och jag fick en preview på bilderna. Såg ut att vara oskadade. Då jag skulle trycka Recover för att få dem sparade fick jag meddelande om att jag måste registrera mig först. Visade sig sen att för att kunna registrera sig måste man betala 40USD. Slugt.

40 dollar är mycket att betala för att testa och se om de verkligen fungerar. Lite misstänksam är man då två andra program misslyckats.

Är det någon som har bra erfarenhet av något foto återskapningsprogram eller rentav råkar sitta på registernyckeln till ovannämnda program? :)
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Frej
Junior Member
**

Registrerad: 12-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-8-2011 kl 09:07

Godmorgon
Sök på Google, t. ex. sökord Undelete. Tidigare levererade Sandisk med vissa minneskort ett räddningsprogram. Kanske någon Knäppis har ett sådant. Gå till
http://blogg.tkj.se/free-undelete
det verkar lovande. Det kan hända jag har något lämpligt program men nu är jag vid sommarstugan.
(Alla bilder finns kvar på minneskortet, men är noterade som raderade och kommer att skrivas över om du fortsätter att använda kortet.)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-8-2011 kl 10:01

God morgon och tack för tipset. Tyvärr fungerade FreeUndelete inte alls. Hittade inte en endaste bild. Programmet som kommer med Sandiskarna är just RescuePro som jag testat tidigare. Problemet antar jag är att strukturen i bildernas uppbyggnad blivit förstörd och därför kan de inte användas även om jag fått dem tillbaka. Stellar programmet verkar i alla fall kunna återskapa raw-filen korrekt (kanske).

Johan K
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-8-2011 kl 10:41

Hej försökt med detta ?

http://www.pcinspector.de/smartrecovery/info.htm?language=1

Sparar man många bilder utan att formatera minneskortet kan filallokeringstabellen bli skadad, formatera därför alltid/ofta kortet i kameran efter att du ha fört över bilderna till datorn.:)
Frej
Junior Member
**

Registrerad: 12-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-8-2011 kl 17:10

Hej igen
Hur för du över bilderna till datorn? Kabel mellan kamera och dator eller med extern kortläsare?
Med kabel = prova extern kortläsare.
Extern kortläsare = prova en annan kortläsare (billiga grejor som kan jäklas).
Så länge du inte använder kortet bör alla filer finnas kvar och första tecknet i filnamnet är ersatt med ? som berättar åt FAT att filen får skrivas över. Filtypen, .raw eller .jpg har ingen betydelse.
MAC eller PC? Om inget annar fungerar, prova sökning i PC eftersom många program är skrivna för PC.
Sonja
Junior Member
**

Registrerad: 31-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 6-8-2011 kl 19:23

försök med programmet som finns på den här sidan
http://art-plus-digital-photo-recovery.en.softonic.com/

eller det här
http://www.piriform.com/recuva

[Ändrad 6-8-2011 av Sonja]
Patrik
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-8-2011 kl 12:20

Testade med Pc Instructor och fungerade bäst hittils. Alla bilder tycks fungera så länge jpg-bilden visas, men då Raw-bilden bearbetas blir det fel. Om jag försöker öppna en bild återskapad med Pc Instructor i Photoshop får jag följande meddelande:
"Could not complete you request because the file appears to be from a camera model which is not supported by the installed version of Camera Raw...."

Öppnar jag bilden i Picasa eller Windows Live Photo Gallery ser bilden ut enligt nedanstående. Alltså 'Före'-version då bilden öppnas och efter en par sekunder, antagligen då raw-infon behandlas, får den det senare utseendet.

Formaterar korten ibland, men säkert inte tillräckligt ofta.
Jag för över bilderna med externt kort och har testat två olika läsare. Mina andra kort fungerar med samma läsare.

Skall ännu testa Sonjas förslag..
Vincent
Junior Member
**

Registrerad: 8-1-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 12-8-2011 kl 08:06

Förlorade en del av mina bilder från Konstens natt igår. Märkte att kortet blev lite slött och plötsligt ville det inte visa nytagna bilder, bara tidigare. Avbröt genast plåtandet, men tyvärr först efter att jag tagit ännu ett set av porträtt (som antagligen skrev över en del av informationen och gjorde det svårt eller omöjligt att återskapa innehållet).

Har i natt kört Sonjas förslag (ovetandes om denna tråd förrän nu) och Art Plus Digital Photo rullar som bäst men det ser inte lovande ut. Dessutom har jag kört fyra andra program (Recuva, Pc-inspector File Recovery, UndeleteMy files, och ett till jag redan städat bort och glömt namnet på).

Det märkliga är att alla bilder syntes i Lightroom preview när de skulle importeras! Sen bara försvann de :-(.

Lägger upp tips ifall jag kommer på något, detta var ju knappast till nån hjälp för nån ;-)

Vincent

Edit 13.8:

Körde sist och slutligen SanDisks eget program RescuePro som sopade mattan med konkurrenterna.. Alla filer återskapade förutom en eller två. Innan jag körde programmet så formaterade jag kortet i kameran.

V.

[Edited on 13-8-2011 by Vincent]
linuslindholm
Super Administratör

Registrerad: 10-9-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 16-8-2011 kl 15:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Vincent  
Innan jag körde programmet så formaterade jag kortet i kameran.

Modigt! :)

Skönt att det går att reda upp tekniska missöden ibland också.

Upp till toppen