Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Utmaning: Blixtfoto
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 13-9-2011 kl 15:27
Utmaning: Blixtfoto

Tänkte nu när mörkret börjar falla på så kunde vi ju utmana varandra i blixtfotografering.

MEN
För att göra detta lite mera interssant/utmanande så bortser vi från studiofoto och porträtt, och koncentrerar oss istället på blixt utomhus. (Utomhusporträtt kan vi godkänna, men icke studio) I dagsljus eller mörker är ingen skillnad.

Så gott som alla kameror har en blixt och de flesta har även en extern blixt men tyvärr är det få som behärskar tekniken.

Nu har vi möjlighet att öva och motivera varandra.
Har ni befintliga bilder så varsågod, och har ni inte så ut och fota.

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 13-9-2011 kl 20:05

Och här kommer mitt första bidrag.

INFO:
ISO: 200 Exposure: 1/60 Aperture: f/2.8 Focal length: 24mm Flash: Ja Kyllä

Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 13-9-2011 kl 23:05

Jag tycker det är rätt svårt att få till bra blixtbilder utomhus i mörker, speciellt naturbilder, men du har lyckats rätt bra här. Kompositionen funkar bra också tycker jag.

Ska bidra här med två bilder från i somras.

Första bilden är på en ödla som var fånge i roddbåten vid stugan. Jag hade just tagit ett morgondopp när jag såg den ligga där i båten. Gick till bilen efter kameran, makrot (Sigma 105/2,8) och blixten som jag fjärrstyrde med den interna blixten som trigger. Riktade blixten så den skulle studsa i väggarna i båten och jag tyckte resultatet blev helt bra utan skarpa skuggor. Nedbländat till f/13 behövs det extraljus om det inte är skarpt solljus, så vete sjutton om det ens gått att få till den här bilden på nåt vettigt vis med bra resultat utan blixt i en svajig båt. Skärpedjupet blir ju inte ens så här kraftigt nedbländat speciellt djupt. (Bilden är f.ö. ganska kraftigt beskuren, gick inte så nära som jag kunde ja gått på den här bilden).

Ödlan hjälpte jag ur båten efter vår lilla fotosession. :-) Myran märkte jag först efteråt men jag tror inte jag skulle ha hjälpt den ur båten ändå. :-)

Andra bilden tog jag på ett bröllop jag fotograferade för några veckor sedan. Här har jag mörkat ner marken runt brudparet då den blev lite väl upplyst av blixten som jag körde helt rakt på (eller kanske lite snett uppåt) utan diffuser. Dessutom har jag ljusat upp marken något i jämförelse med himlen, lagt på ett par lokala justeringar på brudparet (bl.a. ljusare ansikten) och lagt på en svag vinjettering på hela bilden. Allt gjort i lightroom. Vad tycks?

[Ändrad 14-9-2011 av Magnus]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 15-9-2011 kl 09:03

Ödlan blev riktigt bra. Mycket skarp och blänket i ögat :)
Skärpedjupet är ju ett problem vid makrofoto, men jag tycker du lyckats bra i denna bild. Huvudet är ju helt i fokus, det är ju det viktiga sedan tycker jag det inte stör att kroppen och benen är suddiga. Man kan ju förstås göra som makroproffsen och lägga flera bilder på varandra för att få längre skärpedjup.

För den som är intresserad av Makro så finns en ny svensk hemsida enbart för den makrointresserade:
http://makrofokus.se/

Kolla in!

Bröllopsbilden är fin, tyvärr är det ju problematiskt när man blandar naturligt solljus och blixtljus. Vitbalansen stämmer inte riktigt.
Speciellt kvällssolen är ju väldigt röd i färgen och det gör att blixtljuset blir för kallt i jämförelse. Kanske det skulle bli bättre med diffusor eller att spegla blixten via ett paraply? Färgfilter?

Men i övrigt blev det bra med blixten.
Klänningen kom fram mycket bättre, skuggorna ger bilden ett mera 3-dimensionellt utseende. Även skuggan från kvällsolen finns kvar på räcket trots att du blixtat bakifrån.
Magnus
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 15-9-2011 kl 12:41

Ja focus stacking är ett alternativ, men svårt då man fotograferar utan stativ i en svajig båt och försöker hitta olika vinklar, och samtidigt inte vet om/hur ödlan kommer att röra sig. Den var inte stilla hela tiden. :-)

Den här vitbalansproblematiken på blixtbilder i kvällsljus kunde jag ha åtgärdat med ett färgfilter på blixten. Jag kunde också prova ett knep i Lightroom jag kommit på - att använda "delad toning" verktyget och lägga på lite gult på de ljusa områdena, alternativt måla brudparet med justeringspenslarna med en gul toning. Båda alternativen borde kunna ge lite mer värme på klänningen (som f.ö. var rätt "kallvit" och inte gräddvit). Det knepet använde jag på en hel del av de andra bilderna jag tog, för att balansera vitbalansen lite mellan ljus/skugga eller blixt/inte blixt.
Patrik
Member

Registrerad: 4-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 20-9-2011 kl 21:22
Excellent Misery

Här är mitt bidrag till blixtfoto.
Hade en 120x80cm softbox som avfyrades i ca 45 grader både framifrån och uppifrån. Har inte så mycket erfarenhet av setet än, men det kommer.

f/6.3
1/160 sek.
ISO 100
Sigma 30mm

Magnus
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 28-9-2011 kl 13:52

Ändrade nu färgerna i bröllopsbilden ovan, målade lite rödgult på brudparet som tänkt.

Trodde att bilden i inlägget ovan skulle ändras av att jag uppdaterade bilden på Flickr till den här nyare, men tydligen inte. Men bra så iaf.

(Patriks bild har jag redan kommenterat på Fotosidan, bra bild!)

Upp till toppen