Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: DPI och sånt
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-8-2012 kl 15:12
DPI och sånt

Hej,

Då det finns en del okunskap i klubben om det här med bildstorlek, upplösning och sånt har jag flera gånger tänkt skriva ett inlägg som förklarar allt på ett bra sätt, men de har alltid blivit lite för långa och jag har struntat i att posta inläggen. Så nu tänkte jag istället länka till en mycket bra sida på nätet där det förklaras på ett bra sätt:

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Några saker jag speciellt vill poängtera är dock:

- Det är fullständigt onödigt att tjata om 72 dpi för bilder som ska visas på en dataskärm. DPI (eller hellre PPI) har endast betydelse för utskrifter. Så det är ingen skillnad om det står 1, 72, 300 eller 1 000 000 dpi i bildinformationen, det saknar betydelse. Det enda som har betydelse är antalet pixlar på bredden och höjden. Förminskar du t.ex. en bild till 700 pixlar på bredden har dpi-värdet ingen som helst betydelse; det blir vad det blir beroende på vilken skärm bilden visas. Dessutom har så gott som ingen skärm längre en upplösning på 72 tum. Min skärm har t.ex. upplösningen 93 ppi.

- För utskrifter gäller 300-360dpi för maximal kvalitet på bästa fotopappren, men ju större format eller sämre papper, desto lägre upplösning behövs, antingen då p.g.a. att betraktningsavståndet stiger eller papprets struktur helt enkelt inte förmår återge en högre upplösning. En medelstor canvas behöver inte mer än ca 150-200 ppi, 300 dpi för canvas är overkill i högsta grad.

- Upplösning och bildstorlek räknar man på med ren enkel matematik:

1. Bildstorlek (i pixlar) / Upplösning (dpi) = Bildstorlek på skärm/papper i tum
2. Bildstorlek (tum) x Upplösning (dpi) = Bildstorlek i pixlar
3. Bildstorkel (pixlar) / Bildstorlek (tum) = Upplösning (dpi, dots per inch)

Formel 1 används t.ex. då man vill veta hur stor utskrift som man kan göra då man vet bildstorleken i pixlar och vill ha en viss upplösning.
Exempel: Bilden jag vill skriva ut är 3300 pixlar bred och den ska skrivas ut på fint papper i maximal upplösning 300 ppi. Den räcker då till en 3300/300 = 11 tum = 28,7cm stor utskrift som max.

Formel 2 används då du vill räkna ut hur stor bild i pixlar du behöver för att nå en viss bildstorlek och upplösning. Bra att använda för stora utskrifter om man misstänker att man behöver interpolera upp bilden.
Exempel: Bilden ska skrivas ut 1 meter bred och den lägsta upplösningen jag kan godkänna för materialet den ska skrivas ut på är 120ppi. 1m = 40 tum. 40 tum x 120 ppi = 4800 pixlar. Upplösningen i min kamera räcker inte då den ger 4200 pixlar på bredden, så jag måste interpolera upp den och siktar på 160 ppi. Då förstorar jag bilden till 6400 pixlar på bredden så räcker den garanterat till.

Med formel 3 kan man ta reda på hur bra kvalitet (upplösning) en viss bild räcker till.
Exempel: Jag har en bild som är 4200 pixlar på bredden och jag vill printa den på 70x50cm canvas. 70 cm = 28 tum. 4200px / 28tum = 150 ppi.

[Ändrad 22-8-2012 av Magnus]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-8-2012 kl 16:41

Denhär dikussionen har vi även fört tidigare för dom som vill fräscha upp minnet:

http://fotoklubbenknappisarna.com/forum/viewthread.php?tid=2...
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-8-2012 kl 22:38

Oj den hade jag lite glömt bort. :-)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen