Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Skapa färdiga profiler för RAW->JPG i LR4
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-8-2012 kl 16:26
Skapa färdiga profiler för RAW->JPG i LR4

Kanske alla vet detta redan men det går att spara färdiga profiler i Lightroom 4 (har inte haft tidigare versioner så vet inte om det funkar där) så man inte behöver göra allt på nytt varje gång man konvertera från RAW till JPG. Funkar även för jpg filer.

När man väljer Exportera och exporteringsfönstret öppnas
så ställer man in det man vill ha. Exempelvis en profil för knäppisarnas hemsida:

Ställer in maxmått 700 x 900, skärpning för skärm, jpg kvalitet 80%. När inställningarna är klara så finns till vänster en knapp "lägg till" (add på engelska versionen) och spara som t.ex knäppissidan.

Vips så är det sparat, så nästa gång du vill konvertera, högerklicka på bilden och välj direkt från menyn din önskade profil.

Med maxmåtten slipper man dessutom problemet om bilden är stående eller liggande.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 23-8-2012 kl 19:00

Jättebra tips, tack! Det där kommer jag börja använda, har inte sett det tidigare. Har hittills gjort om alla inställningar manuellt varje gång jag exporterat en bild, och det är ju lite omständligt.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Mats
Junior Member
**

Registrerad: 22-4-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 24-8-2012 kl 18:46

Den här egenskapen har nog funnits med åtminstone sedan LR 2.7, men trots att jag haft upp högerklickmenyn många gånger har jag aldrig tänkt på att exportera direkt därifrån. Gör det instinktivt från huvudmenyn varje gång.

En grej jag däremot brukar göra via popup-menyn är att exportera bilder till andra program såsom Photomatix eller HDR Efex Pro. Blir väldigt behändigt när de nya bilderna dessutom skickas till Lightroom efter behandling.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen