Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Är ni trygga med säkerhetskopiorna?
AndersD
Junior Member
**

Registrerad: 12-9-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 1-9-2012 kl 16:50
Är ni trygga med säkerhetskopiorna?

En sak jag allt oftare funderar på är vad som kunde anses som en fungerande metod för att spara de digitala originalbilderna, alltså RAW/JPEG-filerna orörda från minneskortet. Kanske för att jag levt på filmrullarnas tid men jag tycker jag vill ha orörda original som jag sedan om 78 år tar fram och ställer ut på Knäppisarnas fotografimekaniska museum...
I nuläget gör jag så att jag etiketterar och sparar alla minneskort (=dyrt), importerar till Lightroom och låter iMacens Timecapsule kopiera allt automatiskt. Kanske jag är paranoid men jag skulle ännu vilja ha dem sparade på ett sätt till, vilket vore det månne?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 1-9-2012 kl 19:45

Låter dyrt att spara alla minneskort!

Själv har jag i våras skaffat backup via crashplan.com. Det kostar några få dollar per månad men det är inte mycket för obegränsat backuputrymme. Nackdelen är att backupen mot deras server är rätt långsam (nu efter 3 månader har jag allt uppe inklusive de 500GB med bilder jag har) och det skulle vara bäst att ha skild backupskiva hemma dessutom.

Egentligen borde man skriva ut mycket fler bilder än man (läs: jag) gör, fysiska bilder har sin givna plats och är mycket trevligare att bläddra bland än en drös rawfiler på en uråldrig hårdskiva. :-) (om 50 år menar jag...)
Thomas B
Junior Member
**

Registrerad: 15-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2-9-2012 kl 09:59

Jag har en extern hårdskiva som jag gör backup på allt för sällan. Thats it.
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 3-9-2012 kl 20:52

Jag har mina bilder på en extern hårdskiva med dubbla hårskivor i RAID1. Dvs. identisk information på båda skivorna. Så när en hårdskiva krashar så finns allt kvar. Räknar med att det räcker sålänge inte åskan slår ner eller huset brinner ner.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen