Fotoklubben Knäppisarna

Fotoklubben Knäppisarna
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Negativscanning med Digikamera
DanielB
Member

Registrerad: 22-2-2011
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 10-10-2012 kl 18:00
Negativscanning med Digikamera

Hej.

Johan G ville se hur det ser ut när jag "scannar" in mina negativ digitalt med systemkamera.

hittade denna sida där det fanns instruktioner hur en byggt sin negativhållare som jag använt som mall:

http://www.petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-negativ...

Såhär ser det ut:

Fotar framifrån med kameran och macrolins. Bakom negativhållaren har jag en mjölkfärgad plexiglasskiva som fungerar som diffusor. Sen längst bak har jag blixten som lyser upp negativet.
IMG_7704.jpg - 135kB

Min negativhållare är gjord av paff, lite styvare papper samt vanligt papperslim. Jag rekommenderar dock att göra av något annat än paff, för när man skär paff så lämnar fibrer kvar som har en tendens att smyga ut framför negativet. Så man måste skära bort lite av kanterna på den digitala bilden.
Sen kan man även göra öppningen lite lite större än 24x35mm.
IMG_7708.jpg - 108kB

Detta är endast en prototyp som jag knåpade ihop för att se hur bra det fungerade. Skulle nog säga det blir bra resultat, förutom då att man måste klippa bort kanterna pga. paffen. Nästa version blir av något skarpare material
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan g
Member

Registrerad: 19-10-2009
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 11-10-2012 kl 06:33

fin mojän.. skall gräva fram diadublikatorn..
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Magnus
Member

Registrerad: 25-4-2010
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 21-11-2012 kl 16:48

Tänkte visa hurdan setup har jag byggt, se bilderna nedan. Tyvärr var det nåt otroligt ostadigt att ha två hala pafflådor liggandes på varandra, så efter att jag "scannat" de två första rullarna film och rubbade lådorna konstant så kom jag på den briljanta idén att tejpa fast lådan istället. Det blev stadigt och bra och jag har kört på det viset efteråt.

diy-filmscanner-1_shrink-398x600.jpg - 80kB
diy-filmscanner-2_shrink-398x600.jpg - 78kB
filmfotorigg_shrink-398x600.jpg - 74kB
diy-filmscanner-3_shrink-398x600.jpg - 66kB

Inuti lådan hade jag, som bilden ovan visar, först två slimsor smörpapper som diffusorer för blixten, men tydligen var pappret för flammigt så de mest genomskinliga delarna på filmerna blev flammiga. Det gav resultat som bilden nedan.

vasa-strand-1-2.jpg - 398kB

Efter att jag konstaterat att flammigheten berodde på smörpappret bytte jag ut det mot en bit vit plast som jag skar ut ur en frysburk och tejpade fast innanför filmhålet. Med den verkade det bli bättre; nån flammighet uppfattade jag i alla fall inte då jag fotade av min första färgnegativrulle Kodak Ektar 100, se bilder i tråden http://fotoklubbenknappisarna.com/forum/viewthread.php?tid=3... , men det kan ha att göra med den orangea filmbasen också förstås, som är klart mindre genomskinlig än diafilm eller svartvit film.

Ett problem med ljuslådan var att det inte gick att se var skärpan hamnade utan extra belysning, så jag satte in ett par ledlampor i lådan och då gick det bättre. Det var fortfarande lite i mörkaste laget för liveviewen i min kamera men det gick i alla fall att fokusera.

Exponeringsinställningarna jag körde med för negativfilmen var f/11, 1/100s (spelar ingen större roll då jag använde blixt), iso 400 och blixten SB-600 på 1/16 effekt. Tyvärr hade jag glömt iso på 400, annars hade jag förstås använt grundiso (200) och dubbla blixteffekten istället.

Det jag ännu skulle vilja ha är en makrosläde eller liknande på kamerastativet, så man enklare kunde flytta kameran fram och tillbaka för att fokusera, eller nånting liknande för att flytta negativen istället. Med mellanringar är fokusringen inte speciellt effektiv, utan påverkar snarare bildvinkeln. Nu fick jag fokusera genom att flytta hela stativet, det var lite opraktiskt.

I framtiden ska jag också försöka knåpa ihop en lite bättre ljuslåda med snyggare hål och eventuellt också med ett hål tillräckligt stort för mellanformatsfilm... :)
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 21-11-2012 kl 19:28

Glöm tejpen, papperslim is the s*h*i*t.
Det finns tydligen en engelsk censureringsfunktion på forumet :)

[Edited on 21-11-2012 by DanielB]
Magnus
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-11-2012 kl 08:56

Det blir faktiskt väldigt stadigt med tejpen. :)
DanielB
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 22-11-2012 kl 16:11

Jo, och framförallt snyggt och praktiskt :D´´:lol: hehe
Magnus
Member

Medlemmen är Offline